Op zoek naar argumenten...
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Op zoek naar argumenten...

Forum voor de taak voor 4stw 2 en 3 ivm leren argumenteren.

IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Vrije verkoop (sommige) games aan banden?

Ga naar beneden 
+5
Lotte_vh
Lotte H.
Margriet G.
karen v
Admin
9 plaatsers
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 27
Registration date : 23-01-08

Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Empty
BerichtOnderwerp: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimezo jan 27, 2008 7:13 pm

Onlangs is er een nieuw computerspel uitgekomen waarbij je een pestkop bent en zoveel mogelijk je klasgenoten moet pesten. Volgens sommigen is hiermee een grens overschreden die sowieso al steeds bijna overschreden wordt door de steeds gewelddadiger wordende computerspellen. Een verbod vinden ze wat overdreven maar er moet dringend iets aan gedaan worden, want zulke spellen zijn schadelijk voor de samenleving. Ben je akkoord met deze mensen hun mening of sta je aan de kant van de Nederlandse politieke partijen D66 en VVD die zeggen 'vrijheid = blijheid'?

Games zetten aan tot pestgedrag

Uitgevers van gewelddadige computerspellen moeten meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, vindt PvdA’er Jeroen Dijsselbloem.

Onlangs riep het kamerlid in een open brief uitgever Take2Games ter verantwoording voor het spel ’Bully’. In dit spel kruipt de speler in de huid van een gefrustreerde tiener die zijn klasgenoot pest en in elkaar slaat. „Al die games geven een verkeerd beeld. Hoe sneller je een pistool trekt, hoe beter, want dat betekent: meer punten. De overheid trekt geld uit om pesten tegen te gaan, terwijl de game-sector treiteren verheerlijkt.” Inmiddels heeft de politicus met de uitgever
van het spel gesproken. „Hij wilde nog niet inhoudelijk reageren, omdat onzeker is of ze het spel gaan uitbrengen. Misschien is hij geschrokken van de ophef. Ik ben blij dat ze er kritisch naar kijken.”

Een verbod ziet Dijsselbloem niet zitten. „Dan gaan jongeren wel via internet gamen. Misschien moet er een systeem komen, zoals de Kijkwijzer voor films.” Deze week staat een gesprek met de directeur van Take2Games over de verantwoordelijkheid van de branche gepland. „Je ziet spellen met een adviesleeftijd van zeven plus, waarbij je mensen moet neerknuppelen. We hebben het wel over kinderen”, meent het kamerlid.

Dijsselbloems wanhoopskreet krijgt in de Kamer bijval van de christelijke partijen. „Het CDA, de SGP en de ChristenUnie zijn het met me eens. D66 en VVD vinden het maar niks. Hun motto is vrijheid en blijheid. Onbegrijpelijk.”

De brief van Dijsselbloem past in het offensief van de PvdA-fractie tegen ’de oprukkende gewelddadige straatcultuur’. Eerder pleitte de partij al voor speciale spijbelrechters en werd zenders als MTV en TMF verweten, dat ze met muziekclips een verkeerd beeld van seksualiteit
gaven. Dit keer is de aanleiding voor de bezorgdheid een rapport van het Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen (ITS), waaruit blijkt dat honderdduizenden leerlingen worden gepest. „Een deel hiervan wordt nog jarenlang achtervolgd door depressies en wordt soms zelfs suïcidaal.”

De PvdA’er heeft niet de illusie, dat daar met het verbieden van spelletjes als ’Bully’ een einde aan komt. „Maar er moet wel een debat over deze nieuwe sfeer komen. Laatst heeft de Amsterdamse politie twee jongens opgepakt die de straten onveilig maakten met happy slapping, een nieuw Amerikaans fenomeen. De één slaat een voorbijganger tegen de vlakte, terwijl de ander daar een filmpje van maakt. Eén slachtoffer ligt nu met een zware hersenschudding in het ziekenhuis.”

Trouw, 14-11-2005
Terug naar boven Ga naar beneden
https://nederlands.actieforum.com
karen v

Aantal berichten : 5
Registration date : 01-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimewo feb 06, 2008 2:49 pm

ik vind verbieden ook wel overdreven, maar dat ze
zo'n spelletjes maken snap ik ook niet.
tenslotte als kinderen dat spelen weten ze
normaal gezien ook wel dat zoiets niet kan.

Een nieuwe zin begint steeds met een hoofdletter.
spelen weten -> spelen, weten. Tussen twee persoonsvormen plaatsen we een komma.
Margriet G.
Goed bezig!

Aantal berichten : 7
Registration date : 30-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimevr feb 08, 2008 6:09 pm

dat ze dat spel maar gauw verbieden. jongeren aanzetten tot pesten, goed bezig ja!
ik vind dat niet kunnen, jongeren die graag pesten zouden in dat spel misschien wel inspiratie kunnen opdoen en in het echte leven gebruiken. laat ze dat spel maar verbieden.
Lotte H.
Goed bezig!

Aantal berichten : 13
Registration date : 08-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimevr feb 08, 2008 11:16 pm

Admin schreef:
Onlangs is er een nieuw computerspel uitgekomen waarbij je een pestkop bent en zoveel mogelijk je klasgenoten moet pesten. Volgens sommigen is hiermee een grens overschreden die sowieso al steeds bijna overschreden wordt door de steeds gewelddadiger wordende computerspellen. Een verbod vinden ze wat overdreven maar er moet dringend iets aan gedaan worden, want zulke spellen zijn schadelijk voor de samenleving. Ben je akkoord met deze mensen hun mening of sta je aan de kant van de Nederlandse politieke partijen D66 en VVD die zeggen 'vrijheid = blijheid'?

Games zetten aan tot pestgedrag

Uitgevers van gewelddadige computerspellen moeten meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, vindt PvdA’er Jeroen Dijsselbloem.

Onlangs riep het kamerlid in een open brief uitgever Take2Games ter verantwoording voor het spel ’Bully’. In dit spel kruipt de speler in de huid van een gefrustreerde tiener die zijn klasgenoot pest en in elkaar slaat. „Al die games geven een verkeerd beeld. Hoe sneller je een pistool trekt, hoe beter, want dat betekent: meer punten. De overheid trekt geld uit om pesten tegen te gaan, terwijl de game-sector treiteren verheerlijkt.” Inmiddels heeft de politicus met de uitgever
van het spel gesproken. „Hij wilde nog niet inhoudelijk reageren, omdat onzeker is of ze het spel gaan uitbrengen. Misschien is hij geschrokken van de ophef. Ik ben blij dat ze er kritisch naar kijken.”

Een verbod ziet Dijsselbloem niet zitten. „Dan gaan jongeren wel via internet gamen. Misschien moet er een systeem komen, zoals de Kijkwijzer voor films.” Deze week staat een gesprek met de directeur van Take2Games over de verantwoordelijkheid van de branche gepland. „Je ziet spellen met een adviesleeftijd van zeven plus, waarbij je mensen moet neerknuppelen. We hebben het wel over kinderen”, meent het kamerlid.

Dijsselbloems wanhoopskreet krijgt in de Kamer bijval van de christelijke partijen. „Het CDA, de SGP en de ChristenUnie zijn het met me eens. D66 en VVD vinden het maar niks. Hun motto is vrijheid en blijheid. Onbegrijpelijk.”

De brief van Dijsselbloem past in het offensief van de PvdA-fractie tegen ’de oprukkende gewelddadige straatcultuur’. Eerder pleitte de partij al voor speciale spijbelrechters en werd zenders als MTV en TMF verweten, dat ze met muziekclips een verkeerd beeld van seksualiteit
gaven. Dit keer is de aanleiding voor de bezorgdheid een rapport van het Instituut voor Toegepaste Sociale wetenschappen (ITS), waaruit blijkt dat honderdduizenden leerlingen worden gepest. „Een deel hiervan wordt nog jarenlang achtervolgd door depressies en wordt soms zelfs suïcidaal.”

De PvdA’er heeft niet de illusie, dat daar met het verbieden van spelletjes als ’Bully’ een einde aan komt. „Maar er moet wel een debat over deze nieuwe sfeer komen. Laatst heeft de Amsterdamse politie twee jongens opgepakt die de straten onveilig maakten met happy slapping, een nieuw Amerikaans fenomeen. De één slaat een voorbijganger tegen de vlakte, terwijl de ander daar een filmpje van maakt. Eén slachtoffer ligt nu met een zware hersenschudding in het ziekenhuis.”

Trouw, 14-11-2005

CONTRA
Ik vind dat de verkoper beter moet nadenken bij zijn product.
Ik vind dat er tenminste een leeftijd op moet staan.
Geen verkoop onder de 18 voor sommige films & games.
Dit kan bij jongeren alleen maar een inspiratiebron zijn dat aan kan zetten tot..
in dit geval pesten.

Je breekt je zinnen weer af waar het niet moet.
.. -> ... of .
Qua schrijfstijl: je begint 2 opeenvolgende zinnen met 'ik vind'. Probeer dat te vermijden, dat is niet echt 'stijlvol'.
Lotte H.
Goed bezig!

Registration date : 08-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimevr feb 08, 2008 11:19 pm

Margriet G. schreef:
dat ze dat spel maar gauw verbieden. jongeren aanzetten tot pesten, goed bezig ja!
ik vind dat niet kunnen, jongeren die graag pesten zouden in dat spel misschien wel inspiratie kunnen opdoen en in het echte leven gebruiken. laat ze dat spel maar verbieden.

Groot gelijk!
Ik ben met je eens dat dat inderdaad een inspiratiebron kan zijn voor jongeren.
Die ze daarna misschien in het echte leven gaan gebruiken.
Verbod op gewelddadige spelen

1 spel, 2 spellen.
Lotte_vh
Goed bezig!

Aantal berichten : 6
Registration date : 09-02-08

BerichtOnderwerp: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimeza feb 09, 2008 2:14 pm

CONTRA
Ik vind dat het niet kan, in het ergste geval spelen nog heel jonge kinderen dit en gaan ze mischien ook dit pestgedrag na doen in het echte leven!
NatasjaM
Goed bezig!

Leeftijd : 32
Registration date : 04-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimeza feb 09, 2008 7:24 pm

CONTRA
dat zet jongeren toch juist aan tot pesten. niet dan?
als ze nu een spelletje hadden gemaakt dat ze bv. de pester moeten zoeken uit een aantal personen. ja oké niets op tegen.
maar dit gaat erover!
wie weet met wat voor spelletjes ze binnenkort afkomen
dit loopt de spuigaten uit!
http://www.catteryrepelsteeltje.be
katrien z

Aantal berichten : 5
Registration date : 13-02-08

BerichtOnderwerp: ieders zijn mening   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimewo feb 13, 2008 6:29 pm

Ik ga er volledig mee akkoord want je word zowiezo al agressiever van computers en tv, zodus wanneer men het dan nog eens gaat uitlokken door games met geweld en pesten gaan produceren gaat het natuurlijk nog sneller gebeuren. Een kind leert niet uit zo'n spelletjes, ze nemen het alleen maar over.

zowiezo -> sowieso.
produceren gaat -> produceren, gaat. Tussen 2 persoonsvormen schrijven we een komma. Er is overigens in het geheel iets mis met die zin, maar ik kan niet bondig omschrijven wat. Lees hem eens goed na.

Een argument zoals wat je gebruikt in de eerste zin bewijs je best door één of ander onderzoek aan te halen. Want nu is mijn reactie: "Zegt wie?". Als je dan kan zeggen (of als je dat al op voorhand gedaan had): "aha, professor Jansen van de universiteit van Gent heeft dat na een onderzoek van 2 jaar, uitgevoerd op meer dan 1000 proefpersonen, kunnen besluiten".
Pam W
Goed bezig!
Pam W

Aantal berichten : 12
Leeftijd : 32
Registration date : 29-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimedo feb 14, 2008 10:25 pm

CONTRA

Zo'n spelen moeten verboden worden. Kinderen nemen zonder dat ze het weten dingen mee op uit zo'n spelen. Ze leren het gewoon om agressief te zijn. Ik snap niet dat men er ook maar aan denkt om zo'n spel uit te vinden.

Als het woord spel op een voorwerp slaat (gezelschapsspel, computerspel) is het spellen, slaat het daarentegen op iets anders (geen voorwerp, dus zoals bij de Olympische Spelen) dan is het spelen met 1 l. Een detail, want dit weten niet veel mensen, maar nu weet jij het wel Wink
http://www.netlog.be/ANGELxSTATE
Joram, H
Goed bezig!
Joram, H

Aantal berichten : 6
Leeftijd : 31
Registration date : 17-02-08

BerichtOnderwerp: Contra   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitimezo feb 17, 2008 2:07 pm

Ik vindt dat ze deze games moeten verbieden
want het schaad de personen die er eigenlijk worden in gepest.

Je breekt je zin af op een plaats waar dat niet hoeft/hoort.
Ik vindt -> ik vind. Vervang 'vind' door 'smurfen' en je hoort direct dat er geen 't' bij moet.
Het schaad -> het schaadt. Zelfde als hier boven.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vrije verkoop (sommige) games aan banden?   Vrije verkoop (sommige) games aan banden? Icon_minitime

Vrije verkoop (sommige) games aan banden?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Op zoek naar argumenten... :: Stellingen voor Nederlands-
Ga naar: