Op zoek naar argumenten...
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Op zoek naar argumenten...

Forum voor de taak voor 4stw 2 en 3 ivm leren argumenteren.

IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg

Ga naar beneden 
+8
Laïna I
Tinne
Anouk_A
Lotte_vh
Lotte H.
Caroline M
Margriet G.
Admin
12 plaatsers
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 27
Registration date : 23-01-08

Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Empty
BerichtOnderwerp: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimewo feb 06, 2008 4:15 pm

De gemiddelde Belg blijkt ongelooflijk kwistig om te springen met voedsel.
We kunnen het betalen, dus waarom niet?, denken veel Belgen.
Kan je daarmee akkoord gaan? Of kan je nog meer argumenten geven die deze verkwisting rechtvaardigen?
Of ben je radicaal tegen zulke verspilling? Waarom? Wat is daar mis mee?

BRUSSEL - Het gemiddelde Belgische gezin gooit elke maand acht kilogram voedsel in de vuilnisbak. Dat blijkt uit een enquête die de producent van verpakkingsmateriaal Toppits liet uitvoeren bij vijfhonderd gezinnen.
Volgens het onderzoek gooien we elke week tien procent van onze voeding in de vuilnisemmer, waardoor we maandelijks een afvalberg van 37.200 ton produceren. Jongeren en samenwonenden spannen volgens de studie de kroon in spilzucht. De meest bewuste consumenten blijken alleenstaanden zonder kinderden en vijftigplussers.

Positief is dat we minder voeding weggooien dan vier jaar geleden, toen Toppits een gelijkaardig onderzoek liet uitvoeren. We kochten wel meer etenswaren, maar sprongen er dus zuiniger mee om.

Toppits becijferde verder dat we met z’n allen wekelijks 11 sneetjes brood, 250 gram fruit, 80 gram charcuterie en 64 gram kaas in de vuilnisbak gooien.

Bron: www.demorgen.be, 23/01/08
Terug naar boven Ga naar beneden
https://nederlands.actieforum.com
Margriet G.
Goed bezig!

Aantal berichten : 7
Registration date : 30-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimevr feb 08, 2008 4:38 pm

belachelijk gewoon hoeveel afval er is!
alles zit ook dubbel verpakt enzo, als je een doos koeken koopt zit het hele pak eerst nog eens verpakt in een zakje en dan de losse koeken alleen ook nog! niet moeilijk dat er zoveel afval is.
met eten is het net zo, mensen kopen snel iets in de GB om op te warmen, ze kijken meestal alleen maar of ze genoeg eten voor zichzelf hebben en niet naar wat er over zou kunnen zijn, dat kieper je toch maar snel in de vuilnisbak. altijd maar klagen dat alles zo duur is, als ze beter met hun eten zouden omgaan zouden ze al meteen winst maken Very Happy haha..
najaah, ik vind het belachelijk dat er zoveel eten weg gesmeten word. vroeger bracht men eten dat over datum was nog naar ontwikkelingslanden, nu mag dat ook al niet meer. ik snap echt niet wat de overheid hier mee wilt berijken. we zulllen wel zien zeker!
Caroline M
Goed bezig!

Aantal berichten : 6
Registration date : 08-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimevr feb 08, 2008 6:00 pm

Het is belachelijk hoeveel we weggooien.
Maar wat moet je anders met je restjes? Wat nog op je bord ligt weggeven?
Maar het is wel sonde van al het eten, sommige mensen hebben helemaal geen eten... en wij gooien het weg
Lotte H.
Goed bezig!

Aantal berichten : 13
Registration date : 08-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimevr feb 08, 2008 10:44 pm

Admin schreef:
De gemiddelde Belg blijkt ongelooflijk kwistig om te springen met voedsel.
We kunnen het betalen, dus waarom niet?, denken veel Belgen.
Kan je daarmee akkoord gaan? Of kan je nog meer argumenten geven die deze verkwisting rechtvaardigen?
Of ben je radicaal tegen zulke verspilling? Waarom? Wat is daar mis mee?

BRUSSEL - Het gemiddelde Belgische gezin gooit elke maand acht kilogram voedsel in de vuilnisbak. Dat blijkt uit een enquête die de producent van verpakkingsmateriaal Toppits liet uitvoeren bij vijfhonderd gezinnen.
Volgens het onderzoek gooien we elke week tien procent van onze voeding in de vuilnisemmer, waardoor we maandelijks een afvalberg van 37.200 ton produceren. Jongeren en samenwonenden spannen volgens de studie de kroon in spilzucht. De meest bewuste consumenten blijken alleenstaanden zonder kinderden en vijftigplussers.

Positief is dat we minder voeding weggooien dan vier jaar geleden, toen Toppits een gelijkaardig onderzoek liet uitvoeren. We kochten wel meer etenswaren, maar sprongen er dus zuiniger mee om.

Toppits becijferde verder dat we met z’n allen wekelijks 11 sneetjes brood, 250 gram fruit, 80 gram charcuterie en 64 gram kaas in de vuilnisbak gooien.

Bron: www.demorgen.be, 23/01/08

PRO
Hier verschiet ik niet van!
Mama kookt altijd veel te veel,
dagelijks gooien wij twee porsies eten weg.
Hup de groene container in!
Maar ook met yoghurt potjes,
ik denk dat er maandelijks wel een of twee potjes de vuilnisbak in worden gegooid.
Dan zwijg ik over sneedjes kaas, geopende chips,..
Het opschrift wil eigenlijk zeggen 'op zijn beste tot..' toch gooien wij het thuis allemaal gewoon weg en ik denk dat dat bijna iedereen doet.
Eigenlijk zou je het nog wel twee dagen bij kunnen houden.
En mensen.. vlees, groenten,.. dit alles kan je bewaren in de diepvries!
Niet aan gedacht?

..

Je breekt je zinnen weer af waar dat niet hoeft/hoort.
Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Nono
porsies -> porties
yoghurt potjes -> dit is één woord dus schrijven we het aan elkaar (naar analogie met melkfles, koffiekan enz.)
sneedjes kaas -> sneetjes kaas.
.. -> ... of . Dit noemen we een beletselteken en bestaat altijd uit drie puntjes, geen komma ervoor.
Lotte_vh
Goed bezig!

Registration date : 09-02-08

BerichtOnderwerp: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimeza feb 09, 2008 2:36 pm

PRO
Dit kan ik zeker geloven. Maar soms is het ook niet altijd de schuld van ons zelf, als we eens te veel koken of te veel kopen. Soms denken we dat we niet gaan toekomen en beter te veel als te weinig. En als we het niet lekker vinden dan hebben we snel de neiging om te zeggen gooi het maar weg.
Anouk_A
Goed bezig!

Registration date : 09-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimeza feb 09, 2008 4:29 pm

Ik ben tegen die verspilling,
als je bedenkt hoeveel mensen er leven in armoede.
en wij zouden zomaar eten weggooien.
natuurlijk kan er altijd wel eens iets overzijn,
maar het weggooien, je kan het ook bewaren en het de andere dag opeten.

Een nieuwe zin begint met een hoofdletter.
overzijn -> over zijn
'Maar het weggooien' staat daar nogal vreemd. Moet er geen vraagteken achter? Of moet je misschien nog iets toevoegen (zoals 'maar het weggooien doe je niet' bijv.)?

Andere -> volgende is hier beter
Tinne
Goed bezig!

Registration date : 11-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimema feb 11, 2008 8:08 pm

PRO

Ik had al wel zo iets gedacht.
Wij thuis zelf gooien ook wel eens voedsel weg. -> Wij thuis en zelf is 2x hetzelfde onderwerp. Ofwel zeg je 'Wij thuis gooien ook wel eens voedsel weg' of 'Wijzelf gooien ook wel eens voedsel weg'.
Wij zijn met 6 thuis en dan kook je met grote porties.
Wij hebben dan altijd overschotjes. We warmen die dan wel de volgende dag op , maar als alles dan nog niet op is moet je dat weggooien.
Dus ik kan het wel begrijpen dat er zoveel eten wordt weggooid !

Vóór een leesteken geen spatie, erna 1.
Laïna I
Goed bezig!

Aantal berichten : 8
Registration date : 11-02-08

BerichtOnderwerp: Eten weggooien: onnodig afval !   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimema feb 11, 2008 11:11 pm

Ik weet nog, vroeger, toen mijn ouders steeds maar zeiden:
'Laïna, eet je bord eens helemaal leeg!'
'De arme kindjes in verre landen zouden vechten voor een stukje oud brood, en jij gooit het beste van het beste zomaar weg omdat je nu even 'geen zin hebt' om te eten.'
toen ik nog klein en onwetend was vond ik natuurlijk dat ze weer eens aan het zagen waren.
Maar nu denk ik daar helemaal anders over.
Mensen gooien inderdaad VEEL TE VEEL vers en nog eetbaar voedsel weg.
Eten is heel kostbaar, voor ons hier in het Westen is dit moeilijk te begrijpen,
maar die mensen in andere landen waar ze €2 per dag verdienen, begrijpen dit maar al te goed.
Het is gewoon schandalig.
Andere woorden heb ik hier niet voor.
Ik ben tegen het weggooien van kostbaar eten.

Afgezien van een vergeten hoofdletter na de directe rede (de uitspraak van je ouders) foutloos! Knap!
Beate B
Goed bezig!

Aantal berichten : 9
Registration date : 12-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimedi feb 12, 2008 8:04 pm

belachelijk, ookal doen wij dat thuis ook wel eens, let er eerst maar is goed op wat je weggooit.
En als je iets weggooit, kijk dan of je het nog aan je dieren kan weggeven.
Voordat je iets weggooit kijk je eerst of je het nog kan bewaren om het de volgende dag nog op te kunnen eten.
want in de armen landen doen ze er alles aan om aan een beetje voedsel te komen, terwijl wij dat gewoon weggooien.
Pam W
Goed bezig!
Pam W

Aantal berichten : 12
Leeftijd : 32
Registration date : 29-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimedi feb 12, 2008 10:58 pm

Eten weggooien moet kunnen vind ik.
Maar je hoeft geen onndige dingen weg te gooien. Je bord leegeten is al zoiets heel simpel. Als je gaat nadenken over al die kleine restjes die je weggooit,als je dit dag per dag bekijkt valt dat misschien mee. Maar bekijk dit eens op maandbasis. Dat kan al beginnen meetellen hoor.

Tussen 2 persoonsvormen (bekijkt valt) hoort een komma.
Na een komma hoort een spatie.
http://www.netlog.be/ANGELxSTATE
katrien z

Aantal berichten : 5
Registration date : 13-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimewo feb 13, 2008 6:25 pm

Iedereen zal altijd bewust of onbewust dit blijven doen.
We verdienen beter, we hebben meer geld, we kopen meer.
Ik denk dat het artikel wel helemaal klopt want vooral bij kinderen is het zo wanneer ze het niet lusten beland het in de vuilbak, zodus zoals in het artikel word gezegt zal daar meer afval zijn.

het beland -> het belandt. Dit ww staat in de tegenwoordige tijd dus vervang door smurfen en je hoort dat er een t bij komt (het smurft), aangezien er in de tegenwoordige nooit een d bij kan komen. Overigens is heel die zin niet helemaal vlot leesbaar. Lees hem nog eens goed na, dan zal je hopelijk besluiten dat er op bepaalde plaatsen best een komma komt en dat je ergens 'dat' vergeten bent en dat daardoor heel de zin een beetje stroef loopt.

Het word in het artikel gezegt -> het wordt gezegd. 'gezegd' is een voltooid deelwoord dus nemen we de laatste letter van de infinitief-EN (zegg) en kijken of die in 't kofschip voorkomt. Als dat zo is, eindigt het op een t, anders op een d. 'Wordt' daarentegen is een hulpwerkwoord bij het voltooid deelwoord dat in de tegenwoordige tijd staat, dus gewoon vervangen door smurfen en ook dan hoor je een t: het smurft gezegd.
Joram, H
Goed bezig!
Joram, H

Leeftijd : 31
Registration date : 17-02-08

BerichtOnderwerp: PRO   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitimezo feb 17, 2008 2:34 pm

PRO

Ik denk dat het niet uitmaakt of je nu iets weggooit dat al binnen 5 dagen wegverteerd is.
Mijn moeder kookt grote porties, maar als het niet opgaat weet ze dat voor de volgende keer en kookt ze minder.

Of -> als. Als je 'of' gebruikt, worden er normaal gezien 2 dingen tegen elkaar afgewogen. Dat is hier niet het geval.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg   Belg gooit elke maand 8 kilo voeding weg Icon_minitime

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Op zoek naar argumenten... :: Stellingen voor Nederlands-
Ga naar: