Op zoek naar argumenten...
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Op zoek naar argumenten...

Forum voor de taak voor 4stw 2 en 3 ivm leren argumenteren.

IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Werkwoordspelling

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 27
Registration date : 23-01-08

Werkwoordspelling Empty
BerichtOnderwerp: Werkwoordspelling   Werkwoordspelling Icon_minitimeza feb 02, 2008 1:32 pm

d, t of dt? Hier worden de meeste fouten tegen gemaakt. Voornamelijk in de tegenwoordige tijd (ik word - hij wordt) en het voltooid deelwoord (ik heb betaald). Terwijl dit eigenlijk toch echt niet moeilijk is, je moet er enkel je hoofd bijhouden en er over nadenken.
Je hebt dit op school geleerd door allerlei regels uit je hoofd te leren (2de pers. enkelvoud is stam t, enz), maar dat kan allemaal veel eenvoudiger.

Eerst ga je kijken naar de tijd van het werkwoord. Dat is zo ongeveer het belangrijkste van heel dit stukje. Je gaat kijken of het werkwoord in de tegenwoordige tijd (TT) staat of dat het een voltooid deelwoord (VD) is.
TT= Hij betaalt (het gebeurt NU)
VD= Hij heeft betaald (het is al gebeurd) --> er staat altijd een hulpwerkwoord bij (zoals 'heeft' bijv.) en als je het vervang door smurfen wordt het 'gesmurft', er komt dus 'ge' voor te staan.
Als je dit gevonden hebt ga je kijken naar onderstaande, erg eenvoudige, regels:

Exclamation Tegenwoordige tijd (TT) in de TT NOOIT + d! Het is enkele een kwestie van + t of + niets. Maar je hoort het normaal direct als er een t bijkomt of niet. Er stelt zich enkel een probleem als het woord eindigt op een d (zoals worden, bidden, enz), want dan hoor je dat niet. In dat geval vervang je het woord simpelweg door het woord 'smurfen' (de smurfen gebruiken ook voor elk werkwoord 'smurfen': "oh koksmurf, wat smurf jij lekkere taarten!" ), dan hoor je onmiddellijk of het woord op een t eindigt of niet (hij wordT - hij smurfT)
vb. Ik vind (smurf) dat een goed boek!
vb. Hij vindt (smurft) dat een goed boek!

Exclamation Voltooid deelwoord (VD): een voltooid deelwoord herken je doordat er een hulpwerkwoord bij staat (ik heb betaald, hij heeft dat gezegd, ...). Het gebeurt wel vaak dat het hulpwerkwoord niet in de buurt v/h VD staat , in dat geval moet je de zin vereenvoudigen zodat je alleen de werkwoorden overhebt (Jan heeft eergisteren, toen hij mij zag, het bedrag van 5€ betaald --> 'Jan heeft betaald' is de vereenvoudigde versie dan)
Om te weten of het voltooid deelwoord eindigt op een t of een d, neem je de infinitief van dat woord (ik ben verhuisd -> verhuizen). Denk de 'EN' op het einde weg. Als de laatste letter van het woord dat je dan hebt (verhuiZ) in 't kofschip staat eindigt het VD op een t (want: 'T kofschip), staat het er niet in dan eindigt het op een d!
vb. Ik heb dat boek wel betaald! --> L niet in 't kofschip dus d
vb. Ik heb dat boek geleend... --> N niet in 't kofschip dus d
Vb. Ik heb voor dat boek gewerkt --> K in 't kofschip dus t

Probeer deze regels nu eens op elk werkwoord dat je leest toe te passen en je gaat zien dat je dan in geen tijd perfect de werkwoorden kunt vervoegen.
MAAR: lees na! Want de meesten kennen de regels wel, maar passen ze gewoonweg niet toe. Lees je reactie (of taak, brief, opstel enz.) altijd na als je klaar bent!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://nederlands.actieforum.com

Werkwoordspelling
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Op zoek naar argumenten... :: (Spellings)tips en algemene 'trucjes' voor het forum-
Ga naar: