Op zoek naar argumenten...
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Op zoek naar argumenten...

Forum voor de taak voor 4stw 2 en 3 ivm leren argumenteren.

IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?

Ga naar beneden 
+13
Elke
Ine'
Dorusss
Anouk_A
Lena vb
Lotte H.
Caroline M
Katrin S
Margriet G.
karen v
NatasjaM
Pam W
Admin
17 plaatsers
AuteurBericht
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 27
Registration date : 23-01-08

Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Empty
BerichtOnderwerp: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema jan 28, 2008 11:55 pm

Nogal wat jongeren zijn van mening dat lezen tijdverspilling is. Dit zeggen ze voornamelijk omdat ze het niet leuk vinden. Maar dat kunnen we bezwaarlijk een sterk argument noemen.
Vind jij lezen tijdverspilling? Of net niet? Het is niet omdat deze stelling bij het vak Nederlands hoort dat je niet mag zeggen dat je lezen tijdverspilling vindt. Alleen horen we dan wel graag waarom.
Als je geïnteresseerd bent in mijn argumenten die pleiten vóór lezen, zet het dan even in je post en misschien dat ik ze wel post op het einde van deze taak
Wink
Jozef Deleu vindt alleszins van niet...

Lezen vind ik zo essentieel dat ik het durf vergelijken met ademen. Lezen is zuurstof voor de geest.”
-Jozef Deleu, dichter, hoofdredacteur poëzietijdschrift Het Liegend Konijn -

Terug naar boven Ga naar beneden
https://nederlands.actieforum.com
Pam W
Goed bezig!
Pam W

Aantal berichten : 12
Leeftijd : 32
Registration date : 29-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimedi jan 29, 2008 10:46 pm

CONTRA
Zelf vind ik lezen helemaal geen tijdverspilling.
je leest dan misschien wel een verhaal dat geschreven is door iemand anders. Maar toch is het ook een beetje je eigen verhaal, de fantasie die jijzelf erbij voegt kan een verhaal helemaal veranderen.
Ook denk ik dat je onbewust met emoties leert omgaan in sommige boeken.
Uit vele studies blijkt ook dat je van boeken lezen bijleert.

Een nieuwe zin begint altijd met een hoofdletter (tenzij hij begint met een cijfer).
Voor het voegwoord 'maar' hoort in dit geval een komma aangezien de zin die erna komt eigenlijk nog bij de voorgaande hoort. 'maar' maakt van 2 enkelvoudige zinnen een samengestelde zijn, het voegt ze m.a.w. samen.
Tussen 'voegt' en 'kan' hoort een komma, want dan zijn 2 persoonsvormen.

Laatst aangepast door op ma feb 11, 2008 10:09 pm; in totaal 1 keer bewerkt
http://www.netlog.be/ANGELxSTATE
NatasjaM
Goed bezig!

Aantal berichten : 13
Leeftijd : 32
Registration date : 04-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimedi feb 05, 2008 3:12 pm

Ik vind lezen ook geen tijdverspilling.
Hetgene dat je leest, dat weet je dan en dat onthoud je meestal ook wel.
Je leert toch allezend.
Als lezen tijdverspilling zou zijn, dan snap ik niet waarom iedereen
naar school gaat. Daar doe je toch ook bijna niets anders dan lezen.
Ja oké het is iets anders dan gewoon in een boek lezen,
maar het principe blijft hetzelfde...
Het lezen dat in het begin voor een kind inspanning is, wordt later
ontspanning (of toch voor vele).
http://www.catteryrepelsteeltje.be
karen v

Aantal berichten : 5
Registration date : 01-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimedi feb 05, 2008 7:31 pm

CONTRA
ik vind lezen helemaal geen tijdverspilling, want
soms leer je er misschien nieuwe woorden uit.
het is voor diegene die graag lezen ook een ontspannig.

Een zin begint met een hoofdletter.
Je breekt je zinnen weer in het midden af. Dat doen we alleen bij poëzie.
Als je verwijst naar één persoon schrijf je 'diegene', gaat het over meer dan één persoon schrijf je 'diegenen', zoals elk woord of werkwoord in het meervoud eindigt dat dus op -EN.
Een fout die velen van jullie maken.
Een ontspannig -> de ontspanning
Margriet G.
Goed bezig!

Aantal berichten : 7
Registration date : 30-01-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimevr feb 08, 2008 4:29 pm

LEZEN IS GEEN TIJDVERSPILLING!!!
lezen is leuk, ontspannend en aangenaam! je kan er de tijd mee doorbrengen, maar als je niet van lezen houd dan kun je makkelijk zeggen dat het tijdverspilling is maar jah..
door te lezen leer je soms ook onbewust dingen, ligt eraan welk boek je vasthebt natuurlijk..
ik vind lezen totaal geen tijdsverspiling! het is zelfs beter dan uren voor de tv te hangen; achja Smile eigen mening hé.
Katrin S
Goed bezig!

Aantal berichten : 6
Registration date : 08-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimevr feb 08, 2008 6:00 pm

Ik vind lezen geen tijdverspilling. Volgens mij is het een goede manier om je hersens in conditie te houden, lezen is soms ook een soort ontspanning.

edit
Admin: ik heb je post even wat aangepast Katrin, volgens mij was er het één en ander misgegaan...
Caroline M
Goed bezig!

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimevr feb 08, 2008 6:03 pm

Sommigen vinden lezen gewoon saai en anderen vinden lezen leuk.
Maar het is geen tijdverspilling want je leert er wel uit.
Hoe sommige mensen leven en je leert misschien wel andere culturen een beetje kennen.
Lotte H.
Goed bezig!

Aantal berichten : 13

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimevr feb 08, 2008 10:15 pm

Admin schreef:
Nogal wat jongeren zijn van mening dat lezen tijdverspilling is. Dit zeggen ze voornamelijk omdat ze het niet leuk vinden. Maar dat kunnen we bezwaarlijk een sterk argument noemen.
Vind jij lezen tijdverspilling? Of net niet? Het is niet omdat deze stelling bij het vak Nederlands hoort dat je niet mag zeggen dat je lezen tijdverspilling vindt. Alleen horen we dan wel graag waarom.
Als je geïnteresseerd bent in mijn argumenten die pleiten vóór lezen, zet het dan even in je post en misschien dat ik ze wel post op het einde van deze taak
Wink

Lezen vind ik zo essentieel dat ik het durf vergelijken met ademen. Lezen is zuurstof voor de geest.”

CONTRA
Lezen is geen tijdverspilling, bij het lezen van een goed boek.
Als je het onderwerp van je gekozen boek interessant vindt, lijkt het me geen tijdverspilling.
Ook vind ik lezen geen tijdverspilling om ervan te leren.
Elk boek leert je iets bij.
Een voorbeeld : als je later verpleegster wil worden, moet je eerst
een hele cursus doorlezen zodat je de dingen die voor jou belangrijk zijn onthoudt.

Maar ik hou persoonlijk ook wel van lezen, vooral in de winter voor de kachel, met een beker warme chocolademelk..
Niet alleen in de winter vind ik lezen geen tijdverspilling, in de zomer aan het strand, daar al aan gedacht? Dan is er toch niets beter dan een mooi boek lezen.

Voor een leesteken geen spatie, erna 1.
Lena vb

Registration date : 09-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimeza feb 09, 2008 2:49 pm

Ik vind lezen niet echt tijdverspilling want het is wel ontspannend, maar ik doe het wel
niet zo graag in mijn vrije tijd want ik vind lezen maar saai!
Maar als je zo niets te doen hebt en het is een goed boek dat je leest
kan het wel leuk zijn!
Anouk_A
Goed bezig!

Registration date : 09-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimeza feb 09, 2008 4:21 pm

Contra
ik vind lezen geen tijdverspilling, want je kan er soms van leren, en als je een leuk verhaal kiest wat je graag leest is het leuk en kan je je ontspannen.
zelf lees ik niet zo vaak een boek, maar als ik een leuk boek kies en ik lees het, dan vind ik het wel leuk en zeker geen tijdverspilling.

Een nieuwe zin begint met een hoofdletter.
Dorusss

Registration date : 10-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimezo feb 10, 2008 11:42 pm

Admin schreef:
Wink

Lezen, één van de fantastische en heerlijke uitvindingen van onze maatschappij.lezen is leren. je beseft het niet maar door te lezen leer je enorm veel bij. ook al lees je een boek gewoon puur voor je plezier. je leert en leert en leert. het is gezond en verhoogt je concentratie.zonder lezen zou het leven veel moeilijker zijn.
Ine'

Aantal berichten : 4
Registration date : 11-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema feb 11, 2008 8:01 pm

Ik vind lezen geen tijdverspilling. Lezen is niet mijn favoriete bezigheid, maar je vervelen dat vind ik pas tijdverspilling. Daarom vind ik dat je beter een boek kan lezen in plaats van je gewoon maar te vervelen.
Elke

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema feb 11, 2008 8:50 pm

CONTRA
Ik vind lezen geen tijdverspilling omwille je er soms woorden van kunt bij leren.
Maar ook als je bijvoorbeeld van iets niet zeker weet kan je dat boek lezen en weet je het direct en meestal vind je het dan ook interessant omdat jij het je afvroeg.
Maar ook de inhoud op de achterkant van het boek heeft belang op sommige mensen als dar je al niet aanstaat moet je dat boek ook ni pakken.
Tinne
Goed bezig!

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema feb 11, 2008 10:13 pm

Contra

Ik persoonlijk lees niet echt heel graag.
Maar als ik echt een goed boek heb , lees ik wel redelijk graag.
Het is niet mijn favoriete hobby maar ik vind het zeker geen tijdverspilling.
Het is goed voor je hersenen en voor je spelling bij te schaven.

Voor een leesteken (komma bijv.) géén spatie, erna 1.
Voor je spelling bij te schaven -> om je spelling bij te schaven
Voor het voegwoord 'maar' hoort een komma.
Laïna I
Goed bezig!

Aantal berichten : 8

BerichtOnderwerp: CONTRA   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema feb 11, 2008 10:42 pm

Admin schreef:
Wink

Lezen is totaal GEEN tijdverspilling.
Teminste, als het boek jou interesseerd. Het zou dom zijn om een boek te lezen dat je toch niet boeit.
Maar waneer je een boek leest dat jou echt aanspreekt, en waarin jij je helemaal kunt in inleven,
is lezen een heel goede zaak.
Het is niet alleen een leuk tijdverdrijf, het maakt je denk ik ook wel een stuk slimmer.
Niet dat je door bijvoorbeeld een boek van Dirk Bracke te lezen ineens al je oefeningen van wiskunde begrijpt,
maar onrechtstreeks en op de meest onverwachte momenten kan het soms van pas komen.
Stel nu dat je net een boek las over pestgedrag, dan ga je toch wel 2 keer nadenken voor je iemand anders, met misschien een klein gebrek, gaat pesten?
Lezen is geen tijdverspilling, het doet je goed !

Wederom: voor een leesteken (in dit geval: uitroepteken) geen spatie.
jou interesseerd -> jou interesseert. Dit is tegenwoordige tijd en daar voeg je NOOIT een d toe.
waneer -> wanneer
Femke_
Goed bezig!

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimema feb 11, 2008 10:54 pm

Admin schreef:
Wink

Ik vind het eigelijk totaal geen tijdverspilling .
soms als ik mij verveel en ik weet echt niets te doen dan ga ik ook maar lezen ofzo .
maar ik heb ook ergens gehoort ( ik weet al niemeer waar ) dat leze ook slecht kan zijn.
maar da is alleen voor de mense die echt veel te veel lezen , omdat ze dan rapper een bril moeten dragen ofzoiets Very Happy .
Maar ik vind leze wel leuk eigelijk , alé ja , hangt er natuurlijk vanaf welke schrijver , welk boek , en welk sooort van boek .
Dusja .

study haha
Beate B
Goed bezig!

Aantal berichten : 9
Registration date : 12-02-08

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitimedi feb 12, 2008 7:39 pm

Lezen is geen tijdsverspilling.
Ik lees niet graag, maar uit sommige boeken haal je wijze dingen.
Licht er natuurlijk ook aan wat voor boek je leest, als het een stom simpel verzonnen verhaaltje is vind ik het wel tijdverspilling, maar een goed boek dat echt gebeurd is, of in het dagelijkse leven kan voorkomen vind ik geen tijdverspilling, want hier kan je wat uit leren.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?   Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan? Icon_minitime

Lezen is tijdverspilling, wat heb je daar nu aan?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Computerspellen zijn stom en ze spelen is tijdverspilling

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Op zoek naar argumenten... :: Stellingen voor Nederlands-
Ga naar: